Suami Terlalu Libido Isteri bertanya Adakah ini dibenarkan dalam Islam (Aurat wanita mem4ar di buat ya setiap hari)
Sepasang suami isteri Kelantan, Ismail Sadat dan Nurjanah, masih tertanya-tanya tentang persetubuhan terutama dari segi biologi, si suami bertanya kepada kyai bagaimana hukumnya, jika berlebihan
misalnya, bolehkah menjilat kemaluan sesama sendiri? dengan perasaan ingin tahu pasangan ini mereka terus bertanya soalan demi soalan sama ada haram atau halal. "Kita dah kahwin, macam mana dx
boleh heh kenapa" balas wanita itu "Dan Dia melarang kamu dari segala yang buruk." (Surah al-A'raf: 157)
Seterusnya kami akan kemukakan jawapan salah seorang ulama yang mendapat soalan yang serupa iaitu Syaikh Khalid Abdul Mun’im al-Rifa’i.
Kami menganggap jawapan beliau kepada masalah itu cukup jelas dengan hujah asas dalam menjawab soalan.
Berikut kami terjemahkan dari fatwa beliau, tajuk asal: لحس الرجل لفرج العكس "Hukum suami menjilat kemaluan isteri dan begitu juga sebaliknya".
Soalan: Apakah hukum membangkitkan syahwat/libido isteri dengan menjilat farji dengan lidah suami, begitu juga dengan suami? Jazakumullah Khairan.
Jawapan: Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Selawat dan salam kepada Rasulullah, juga kepada keluarga dan para sahabat baginda. Adapun yang seterusnya:
Sesungguhnya asal usul hubungan suami isteri adalah dibolehkan, kecuali yang dinyatakan dalam nas: dalam bentuk menziarahi isteri dalam duburnya, bersetubuh dengannya ketika haid dan nifas, ketika isteri berpuasa fardhu, atau ketika dia sedang dalam kandungan. dalam ihram untuk haji atau umrah.
Adapun yang disebut dalam pertanyaan berupa seorang pasangan menjilat kemaluan pasangannya, dan amalan bersenang-senang sebagaimana yang disebutkan dalam pertanyaan, maka tidak mengapa berdasarkan dalil-dalil berikut:
Itu termasuk daripada keseronokan yang dipinda am.
Jika dibolehkan bersetubuh iaitu kemuncak persetubuhan (bersenang-senang), maka yang di bawah adalah jauh lebih dibenarkan.
Kerana setiap pasangan boleh menikmati anggota badan pasangannya dengan menyentuh dan melihat, kecuali pengecualian yang telah disebutkan oleh syarak sebagaimana yang telah kami sebutkan di atas.
Firman Allah Ta'ala,
اؤُكُمْ لَكُمْ ا ا لِأَنْفُسِكُمْ اتَّقُوا اللهَ اعْلَمُوا لَاقُوهُ الْمُؤْمِنِينَ
“Isteri-isteri kamu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat kamu bercocok tanam itu sesuka hati kamu. Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu sendiri, dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa kamu akan menemui-Nya kelak. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman." (Surah al-Baqarah: 223)
Ibnu Abidin al-Hanafi berkata dalam Radd al-Mukhtar: Abu Yusuf pernah bertanya kepada Abu Hanifah tentang seorang laki-laki yang membelai farji istrinya dan sang istri membelai kemaluan suaminya untuk membangkitkan syahwatnya, apakah menurut Anda itu tidak boleh? Beliau menjawab, “Tidak, aku berharap itu pahalanya besar.”
Al-Qadhi Ibnul Arabi al-Maliki berkata, “Manusia telah berbeda pendapat tentang bolehnya seorang suami melihat farji (kemaluan) istrinya atas dua pendapat: salah satunya, membolehkan, karena jika ia dibolehkan menikmati (istrinya dengan jima’) maka melihat itu lebih layak (bolehnya) salah seorang ulama kami, Asbagh (Ulama besar Madhab Maliki di Mesir) berkata: Boleh baginya (suami) untuk menjilati –kemaluan istrinya- dengan lidahnya.”
Dalam Mawahib Al-Jalil Syarh Mukhtashar Khalil disebutkan, “Ditanyakan kepada Ashbagh; Sesungguhnya suatu kaum menyebutkan kemakruhannya.
Lalu beliau menjawab: orang yang memakruhkannya, dia hanya memakruhkan dari sisi kesehatan (medis), bukan berdasarkan ilmu (dalil). Itu tidak apa-apa, tidak dimakruhkan. Diriwayatkan dari Malik, beliau pernah berkata: tidak apa-apa melihat farji (kemaluan) saat berjima’. Dalam satu riwayat terdapat tambahan, “Dan ia menjilatinya dengan lidahnya.”
Al-Fannani al-Syafi’i berkata: “Seorang suami boleh apa saja setiap melakukan hubungan dengan istrinya selain lubang duburnya, bahkan menghisap clitorisnya.
Al-Mardawi al-Hambali berkata dalam al-Inshaf: Al-Qadhi berkata dalam al-Jami’: “Boleh mencium farji (kemaluan) istri sebelum jima’ dan memakruhkannya sesudahnya istri juga boleh memegang dan menciumnya dengan syahwat. Ini dikuatkan dalam kitab al-Ri’ayah, diikuti dalam al-Furu’, dan diperjelas oleh Ibnu ‘Aqil.
Namun jika terbukti jelas cara bercumbu semacam itu menyebabkan penyakit dan membahayakan pelakunya, maka saat itu ia wajib meninggalkannya berdasarkan sabda nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam,
“Tidak boleh (melakukan sesuatu) yang membahayakan diri sendiri dan membahayakan orang lain.” (HR. Ibnu Majah dalam sunannya)
Begitu pula apabila salah seorang pasangan merasa tersakiti (tidak nyaman) karena perbuatan tersebut dan membencinya: maka wajib atas pelaku (suami)-nya untuk menghentikannya. Hal ini berdasarkan firman Allah Ta’ala:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
“Dan bergaullah dengan mereka secara patut.” (QS. Al-Nisa’: 19)
Dalam hal ini harus diperhatikan tujuan dasar dari hubungan suami istri, yakni permanen dan kontinuitasnya. Asal dari akad nikah adalah dibangun di atas kelanggengan.
Allah Ta’ala telah meliput akad ini dengan beberapa peraturan untuk menjaga kelestariannya dan menguatkan orang yang menjalaninya sesuai dengan ketentuan syariat bukan dengan sesuatu yang menyelisihinya. Masuk di dalamnya solusi berhubungan antar keduanya.
Posting Komentar untuk "Suami Terlalu Libido Isteri bertanya Adakah ini dibenarkan dalam Islam (Aurat wanita mem4ar di buat ya setiap hari) "